torsdag 9 september 2010

Blind

Ett sätt att säga nej. Ett sätt att bli tusen gånger starkare. Att hitta ett sätt att "överleva".

Det finns över hundra saker som vi vill lyckas med. Men ibland är vi för rädda för att ens försöka för vi vill inte misslyckas. Men som jag alltid tänker så måste man misslyckas för att lyckas. Men så lätt som det är så glömmer man det målet man vill hålla fast vid.
Då blir man fast där mellan de fyra väggarna, i tystnaden där man endast hör sina egna tankar. Kan vara avslappnade eller bara obehagligt.

Självkänsla och självförtroende.
Att veta vem man är, vad ens intresse är eller vad man tycker om att göra, gör att självförtroendet ökar. Och självkänslan blir bättre. Det är ju två helt olika saker men oftast tror man att dom har samma betydelse. Men det har dom inte. Att inte ha självförtroende kan bero på olika saker. Som att man inte är nöjd med sitt utseende, osäker i sig själv och inte riktigt våga vara sig själv kan vara ett exempel. Men också att det har med ens förflutna att göra. Det finns tusen anledningar och jag känner inte direkt för att rabbla upp alla men ni förstår poängen.

Det är lite hemskt att det finns så många saker i världen som påverkar oss både positivt och negativt. Vi har lättare att ta det negativa som vi hör istället för det positiva. Men då undrar jag varför egentligen? Varför är det så svårt att uppskatta sig själv? och faktiskt säga, jag är värd den komplimangen som min kompis sa till mig att jag var riktigt fin idag. Att jag hade fina kläder. Varför tar man inte åt sig det positiva på samma sätt som man tar emot det negativa. Det undrar jag.

Vi förtjänar ju att höra lite komplimangen då och då. Det gör ju att vi får bättre självförtroende. Men istället går vi hem och kollar i spegeln och tänker, hur kunde hon ge mig en sån komplimang idag? Jag var ju helt ofixad och ful. Men då kanske man kan ändra på det och ställa sig framför spegeln och säga. Shit, jag var faktiskt fin idag och så snäll hon var som gav mig den komplimangen.
En vacker dag hoppas jag att dom flesta tjejerna kan tänka så. Jag säger inte att jag är den bästa på detta för jag har precis lika svårt att ta åt mig komplimanger som alla andra tjejer. Men jag vill att alla ska börja tänka så och att självförtroendet hos tjejer ökar. Sen menar jag inte att man ska börja tro sig och tro att man är bäst och vet allt för det är ju inte heller så man ska vara för då leker självkänslan igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar